In Argentinië hebben ze een lang weekend vrij. En dat is hier in Colonia goed te merken. Met moeite een plek kunnen vinden. We verblijven hier drie dagen en wisselen elke dag van kamer! Was het enige dat nog vrij was... Maar niet getreurd, verder een prima hostel.
Colonia is de enige plek in Uruguay met een vermelding op de Unesco lijst. Zegt wel iets over de bezienswaardigheden in dit land. En zelfs deze ene lijkt me wat ver gezocht. Mooi plaatsje met een oud koloniaal centrum aan de Rio plata. Maar om nou te zeggen dat het wereldschokkend is....,
.
Vandaag weer de auto in. We gaan naar Tash Rabat! Eerst in het centrum nog een voorraadje water voor de komende dagen gekocht en dan op pad. We rijden via Naryn. Zowel Kochkor als Naryn liggen aan de weg die loopt van Hoofdstad Bishkek naar de Torguart pas welke op de grens met China ligt. En de hele weg is en wordt door Chinezen aangelegd. Ligt er dan ook prachtig bij.
De laatste avond in Sucre maar weer eens naar de Chinees. Als we net zitten loopt de tent geleidelijk aan helemaal vol. En voller dan vol. Elke stoel is bezet. Het blijkt dat iedereen komt om te kijken naar de mega-tv die hier staat. Vanavond speelt Bolivar uit La Paz namelijk tegen Quito uit Equador. En dat alles om kwartfinale in de Copa Americana, zeg maar de latino versie van onze Champions league.
Om zeven uur gaat het wekkertje van het horloge. We beginnen eerst aan ons ontbijt van gisteren gekochte cakejes met koffie. Om acht uur op pad voor de beklimming naar de gletsjer. Het dorpje waar we overnachten is niet meer dan 15 huizen groot en al snel lopen we in de bossen. Het is een mooi en gemakkelijk pad wat naar boven gaat. Het grootste deel is langs de rivier die bij de gletsjer ontspringt. Het is een grauwe grijze rivier, net zoals de onderkant van de gletsjer er van een afstand uitziet. De wandeling naar boven duurt ongeveer 2 uur en is zeer de moeite waard.
Vandaag eerst naar Mackay gereden, een vrij grote plaats. Hier weer de voorraden aangevuld bij de plaatselijke Woolworths en vervolgens richting de Pioneer Valley. Dit is een vruchtbare vallei die al sinds de komst van de eerste Europeanen gebruikt wordt voor landbouw. Nu is het vooral suikerriet wat er staat. En niet alleen hier, we rijden eigenlijk al een paar dagen tussen het suikerriet door. Bij bijna elk plaatsje van betekenis staat er dan een fabriek die de handel verwerkt en overal zijn spoorweg overgangen voor de treintjes die tussen de velden doorrijden en het riet transporteren naar de fabriek. Vaak prachtige vergezichten over de wuivende velden.
De eerste dag op Paaseiland komt vooral vanuit de ligstoel op ons af. We doen het even lekker rustig aan vanmorgen. De vliegmarathon van gisteren was vrij vermoeiend. Roger, de eigenaar, komt vragen of we meedoen met het oudjaars feest. Eten en drinken het oude jaar uit. Natuurlijk! Er zal totaal een man of vijftig aanwezig zijn, gezellig!
Later vang ik op dat hij vandaag te vissen gaat voor barbecue vulling tijdens het feest dus een deal is snel gemaakt, met de mannen uit vissen.








