Tblilisi is de hoofdstad van Georgië, tot 1936 heette het Tiflis en ook die naam wordt nog veel gebruikt. Het ligt centraal in Georgië en we komen en gaan hier in totaal vier keer. Het is gewoon heel handig om Tbilisi meerdere malen in ons tripje op te nemen. En daarbij is het zeker geen straf want het is gewoon een hele leuke stad.
.
Onze volgende bestemming is het Ningaloo National park. Het is een kleine dag rijden van de Blowholes naar Exmouth, het plaatsje wat de "poort" naar Ningaloo is. De eerste nacht blijven we in Exmouth. Exmouth ligt op een landtong waarvan een groot deel het nationale park is. Aan alle kanten ligt de zee en vanaf de hoofdweg lopen er overal paden naar baaien en stranden.
We vliegen vanuit Quito via Quayaquil naar de eilanden. Op het vliegveldje van het eiland San Christobal is het een tijd lang wachten op de bagage. Maar het moet dan ook allemaal met het handje worden uitgeladen en vervolgens mag je een voor een uit de ruimte voor bagage je eigen tas zoeken.
Terwijl we staan te wachten komt er al iemand langs die alle reizigers van de Monserrat probeert te verzamelen. En dat is onze boot! Het is Williams, onze gids voor de komende week. Met een busje gaan we naar de haven en vervolgens met een klein bootje naar de Monserrat, eindelijk aan boord!
Bandar Seri Begawan. Zo'n prachtige exotische plaatsnaam schept natuurlijk verwachtingen. Het is de hoofdstad van Brunei, een oliestaatje aan de westkust van Borneo. We komen hier met de boot vanuit Kota Kinabalu via Pulau Labuan. Een eilandje voor de kust. Het zijn enorme lange speedboten en ze zijn een stuk sneller dan de bus over land. We zitten drie nachten in de hoofdstad zelf. Heel rustig stadje met veel dure auto's. De olie is hier big business.
We hebben vrij lang getwijfeld over hoe naar Machu Picchu te gaan. Via de wereldberoemde Inka trail of met de trein. Enerzijds willen we de Inca-trail wel gaan lopen, maar het massale weerhoudt ons er een beetje van. Het is zo enorm populair dat je soms wel met 500 man tegelijk de berg opgaat. Daarbij is het hier in Cusco een beetje doorgeslagen wat de prijzen betreft. Misschien is het de Hollandse zuinigheid, maar alles is hier wel erg veel duurder.
We rijden door de smalle Caprivistrook naar het westen van Namibië. Hier nog veel kleine dorpje met hutten en overal vee. Onderweg staan er in een dorpje wat mensen met houtsnijwerk langs de weg. Hier wat lokale kunstnijverheid ingeslagen. En dan weer door. Het is een enorm lang recht stuk weg.








