De overland naar Tibet - Van Zhongdian naar Deqin

Gepost in Tibet Hits: 2220

De grote dag!
Om acht uur staan we bij het Tibet hotel, ons meetingpoint met de gids en chauffeur. Ze zijn al aanwezig en we stellen ons even voor. De gids heet Lobsang, de driver Nima. Beiden nog jonge gasten, 22 en 23 jaar. Ze maken een goede indruk. Na wat passen en meten blijkt al onze bagage in de Landcruiser te passen. De gids neemt plaats op de achterste bank direct naast de bagage, wij zitten met z'n drieen op de achterbank + een persoon voorin naast de bestuurder. Het is allemaal ruim genoeg. "Onze" toyota is ruim bemeten en ook behoorlijk breed.

De overland naar Tibet - Deqin naar Yanying

Gepost in Tibet Hits: 1668

Om zeven uur gaat het wekkertje van het horloge. We beginnen eerst aan ons ontbijt van gisteren gekochte cake'tjes met koffie. Om acht uur op pad voor de beklimming naar de gletsjer. Het dorpje waar we overnachten is niet meer dan 15 huizen groot en al snel lopen we in de bossen. Het is een mooi en gemakkelijk pad wat naar boven gaat. Het grootste deel is langs de rivier die bij de gletsjer ontspringt. Het is een grauwe grijze rivier, net zoals de onderkant van de gletsjer er van een afstand uitziet. De wandeling naar boven duurt ongeveer 2 uur en is zeer de moeite waard.

De overland naar Tibet - Yanjing naar Pomda

Gepost in Tibet Hits: 1659

We hebben vandaag een rustige start. De weg is nl. iets verder op tot twaalf uur gesloten wegens wegwerkzaamheden. We gaan eerst een paar huizen in het dorpje waar we nu zijn bezoeken. De Tibetaanse huizen hebben allemaal dezelfde bouw. Ze zijn robuust gebouwd met witte buitenmuren en prachtig geverfd houtsnijwerk rond de ramen. De huizen die we bezoeken zijn vrij recent gebouwd. Beneden zijn stal en en werkplaats, boven is de woon/slaapkamer annex keuken.

De overland naar Tibet - Pomda (Bamda) naar Pasho

Gepost in Tibet Hits: 2035

Doordat we gisteren zo lang hebben doorgereden hebben we vandaag een korte reisdag. De ochtend dus rustig begonnen. Eerst een klein stukje de "zuidelijke highway" op gereden naar het oude dorp Pomda. Het is een boerendorpje met heel eenvoudige lemen huizen. Aan de buitenkant van het dorp is het Temto klooster.
Het is een ommuurd gebouw en vanaf de binnenplaats is de gebedsruimte te bereiken. De grote houten deuren zijn echter gesloten en het geheel lijkt uitgestorven.

De overland naar Tibet - Pasho naar Pome

Gepost in Tibet Hits: 1763

Nog altijd hebben we goed weer. Ook deze ochtend weer strak blauw.
We gaan eerst naar het Rawok Tso lake vlakbij het plaatsje Rawok. Het is een heel langgerekt meer wat om een paar bergen heen ligt. Met de auto een eind van Rawok weggereden over paden en vlaktes. Uiteindelijk op een prachtig punt beland. In de weides lopen yaks en schapen te grazen en het turqoise meer spiegelt de besneeuwde toppen.

De overland naar Tibet - Pome naar Bayi

Gepost in Tibet Hits: 1780

Deze ochtend worden we gewekt door het geluid van regen. Het komt gestaag naar beneden. De bergen zijn gehuld in dichte nevel.
We rijden de eerste twee uur ook nog in de regen. Het zijn mooie brede valleien met dennebossen en veel watervallen. Sommige komen van enorme hoogte naar beneden. Gelukkig regent het nooit lang, geleidelijk klaart het op en rijden we weer in de zon. In Lunang hebben we geluncht in een klein tentje. Na een uurtje rijden is er weer een roadblock vanwege wegwerkzaamheden.

De overland naar Tibet - Bayi naar Namse Zampa (Bahel bridge)

Gepost in Tibet Hits: 10180

Om acht uur de bagage in de auto gepropt en vertrokken. We verlaten de highway en rijden ongeveer een uur lang over een dirtroad richting de Lamaling tempel. Deze tempel heeft een heel aparte bouwstijl. Het is een soort ronde toren, eigenlijk lijkt het wel een vuurtoren. Een prachtig gebouw.
Buiten lopen oude vrouwen met gebedsmolens rondjes om de tempel terwijl ze zacht hun gebeden prevelen. Bouke heeft foto's van de Daila lama mee en geeft er een paar aan de vrouwen. Ze zijn er ontzettend blij mee.

De overland naar Tibet - Namse Zampa naar Lhasa

Gepost in Tibet Hits: 1737

De laatste dag van onze trip. De regen komt weer met bakken uit de lucht en de omgeving is grijs gekleurd. Verder is het is relaxed rijden. De weg is goed en we rijden het grootste deel door een vallei langs de rivier. Ook nu klaart het al weer snel op en komt de zon erdoor.
We komen langs veel dorpjes met mooie huizen. Op weg naar de laatste hoge pas worden de akkers geploegd door enorme yaks. Ze lopen met z'n tweeen de ploeg te trekken. Het zijn schitterende dieren met een reusachtig voorkomen. Als de boeren theepauze gaan houden is het net of er een knop wordt omgezet. De yaks staan midden in het land en verzetten geen pas meer.

Weekje Lhasa

Gepost in Tibet Hits: 3478

Lhasa 03/05 - 11/05

De eerste twee dagen in Lhasa doen we lekker rustig aan. Onze 8-daagse trip was toch best wel vermoeiend en het is prettig om nu een beetje gas terug te nemen.
Niet dat we helemaal niets doen want daar is Lhasa veel te leuk voor. Bij aankomst zijn we hier in het Banak shol guesthouse gegaan, metname door de goede verhalen die we hier over gehoord hadden. Het viel echter erg tegen. De kamers zijn erg lawaaierig en oud. Nu is dat niet zo erg want de afgelopen week hadden we niet anders, maar hier vragen ze er wel een behoorlijke prijs voor. De prijs - kwaliteit verhouding is dus nogal zoek. Dus de volgende dag geswitched naar het Kirey guesthouse. Hier een veel betere kamer voor minder geld.

De overland naar Nepal - van Lhasa naar Samye

Gepost in Tibet Hits: 2107

Dag 1, van Lhasa naar Samye.

Keurig op tijd komt ons autootje voor de komende week de binnenplaats van het Kirey opgereden. Het is een ouder type Landcruiser dan tijdens de vorige trip (type 62). Iets meer basic dus maar verder ziet hij er goed uit. De gids heet Hishi en de driver Norsa, het zijn rustige bescheiden mannen. De weg naar Samye gaat langs de rivier en is vrij eentonig. Het wordt weer leuk als we bij de ferry aankomen. Deze brengt ons over de Bramaputra, de heilige rivier.

De overland naar Nepal - van Samye naar Nagartse

Gepost in Tibet Hits: 1747

Dag 2, van Samye naar Nagartse

Vroeg opgestaan want het wordt een lange dag. Het schemert nog een beetje als we de kloosterpoort uit rijden. De eerste kilometers gaan weer door een prachtig zandduinen landschap. Af en toe zijn er kleine oase's waar men bomen heeft geplant en beekjes stromen. Op deze plekken wemelt het van de hazen, ze schieten links en rechts voor de auto weg. Hierna klimt de weg omhoog en kijken we over de rivierdelta uit. Op een rotspunt vlak langs de weg zit een grote arend. Als we de auto stoppen blijft hij rustig zitten, dus een mooie kans om foto's te maken.

De overland naar Nepal - van Nagartse naar Gyantse

Gepost in Tibet Hits: 1716

Dag 3, van Nagartse naar Gyantse

De dag begint weer een beetje als gisteren. Als we een stukje buiten Nagartse zijn zit er weer een grote roofvogel op een rots. Weer een fotokansje dus. De weg die we volgen is erg prettig. Onverhard maar mooi vlak zodat je lekker kan doorrijden.
Bij de Karo-la pas is het uitzicht geweldig. Er is hier een stuwmeer wat zich tussen de bergen heeft gewrongen. Vanaf het hoogste punt zie je het meer drie kanten opgaan. De turqoise kleur past mooi bij het bruin van de bergen. We hebben hier gelijk maar een korte lunch gehouden want het is een prachtige plek.

De overland naar Nepal - van Gyantse naar Shigatse

Gepost in Tibet Hits: 1675

Dag 4, van Gyantse naar Shigatse

Om acht uur vertrokken. Er ligt een goede asfaltweg naar de 2e stad van Tibet dus we schieten erg op. Onderweg langs bij familie van Hischi, onze gids. Z'n familie woont in een klein dorpje en heeft ook een boerenbedrijf. Moeders komt langs met de yakboterthee (nog even en ik ga het echt lekker vinden...) en we krijgen gekookte eieren erbij als ontbijt.
Al om elf uur in Shigatse.

De overland naar Nepal - van Shigatse naar Sakya

Gepost in Tibet Hits: 1734

Dag 5, van Shigatse naar Sakya

Als we deze ochtend Shigatse uitrijden houdt het asfalt na een kilometer weer op en gaat over in een onverharde weg. Tot zover de 2e stad van Tibet. De hele stedelijke invloed is gelijk verdwenen, van het ene op het andere moment rij je weer in het onherbergzame gebied. Slechts af en toe een dorpje of een herder met schapen.
De Yulung-la pas is 4950 meter hoog. Van boven kijk je uit op een soort maanlandschap, heel ruig en ogenschijnlijk onbegroeid en verlaten. Bovenop de naastgelegen heuvel zie je dat zelfs hier nog allerlei leven zit. Er groeien polletjes mossen op de top en miniscule plantjes hebben nog kleinere bloemetjes.

De overland naar Nepal - Sakya naar Rongbuk (EBC)

Gepost in Tibet Hits: 1697

Dag 6, van Sakya naar Rongbuk (EBC)

Om acht uur weer op pad gegaan. Zodra we de "Friendship highway" weer op rijden is de weg weer onverhard. Al snel passeren we Lhatse en gaat de weg weer stijgen. We naderen het hoogste punt uit ons Tibet avontuur: de Gyatsola pas van 5220 meter. Het waait behoorlijk boven op de pas en het is dan ook aardig koud. De gebedsvlaggetjes wapperen hard in de wind. Maar de uitzichten zijn weer geweldig en dan vergeet je even dat je het koud hebt.

De overland naar Nepal - Rongbuk naar Nyalam

Gepost in Tibet Hits: 1836

Dag 7, van Rongbuk naar Nyalam

Voor het eerst overnacht boven de 5000 meter. En dat was te merken! Ik had behoorlijk last van slapeloosheid, je bent moe en wilt wel slapen maar op een of andere manier lukt het gewoon niet. Een kort nachtje dus. Maar we klagen niet want het kan allemaal veel vervelender op deze hoogte.
Als we wakker worden openen we eerst de gordijnen van ons kamertje. En daar ligt hij dan in volle glorie; Qomolangma op z'n Tibetaans ofwel Mt. Everest. Het is weer een wolkenloze dag en de witte top steekt scherp af tegen het heldere blauw.

De overland naar Nepal - Nyalam naar Kathmandu

Gepost in Tibet Hits: 1668

Dag 8, van Nyalam naar Kathmandu...

Vandaag slechts een korte reisdag. Het is ongeveer 30 Km. van Nyalam tot de grens.
De hoogvlakte's hebben we nu echt achter ons gelaten en we dalen steeds verder af door de kloof richting Zhangmu. De route blijft mooi, de weg slingert langs watervallen en ravijnen. Na een uurtje in Zhangmu, dit is de Chinese grensplaats. Het is hier een en al bedrijvigheid. Kennelijk is er veel handel over en weer want het staat vol met Nepalese vrachtwagens.
Bij de slagboom onze laatste Yuannen gewisseld voor Nepalese Roepies. (10 Y. - 80 Rp.) Vervolgens naar de douane.

Tibet reisinfo

Gepost in Tibet Hits: 4189

Reisinfo met betrekking tot onze trip door Tibet