De overland naar Nepal - van Samye naar Nagartse

op Gepost in Tibet Hits: 1768

Dag 2, van Samye naar Nagartse

Vroeg opgestaan want het wordt een lange dag. Het schemert nog een beetje als we de kloosterpoort uit rijden. De eerste kilometers gaan weer door een prachtig zandduinen landschap. Af en toe zijn er kleine oase's waar men bomen heeft geplant en beekjes stromen. Op deze plekken wemelt het van de hazen, ze schieten links en rechts voor de auto weg. Hierna klimt de weg omhoog en kijken we over de rivierdelta uit. Op een rotspunt vlak langs de weg zit een grote arend. Als we de auto stoppen blijft hij rustig zitten, dus een mooie kans om foto's te maken.

Bij Tsetang de brug over de rivier en even ontbeten. Vervolgens is het een lang stuk langs de rivier wat we gisteren ook al hebben gereden. Niet erg interessant dus. Vlak na het vliegveld linksaf geslagen de onverharde weg op. Nu wordt de route snel mooier. Het is eigenlijk een omleidingsweg omdat de "hoofdweg" hersteld wordt. Maar veel interessanter. We gaan door veel kleine dorpjes en uiteindelijk met een bochtig stuk de berg op tot 4800 meter. Op de top is het uitzicht weer prachtig. Als we iets naar beneden gaan is er opeens het Yamdrok-Tso. Tussen de bergen komt het turqoise meer tevoorschijn. De kleur is werkelijk fantastisch. We dalen af en al snel rijden we langs het meer. Het is omsloten door de bergen met op de achtergrond de zeven-duizenders met hun witte toppen.
Lhasa naar Kathmandu - Richting NagartseDe rit langs het meer duurt een paar uur. De weg is slecht en ze zijn weer over een lang stuk aan het werk. Overal waar gewerkt wordt is het ook enorm stoffig. Al het verkeer rijdt met een reusachtige stofwolk achter zich aan. Bij passeren is het soms zo erg dat we even moeten stoppen omdat het zicht nul is.
Langs de oever van het meer even geluncht, twee appeltjes dit keer. Om ons heen kijken overal koppies vanuit de grond omhoog. Het zijn de marmotjes. Er zitten er tientallen in de buurt. Ze rennen snel van hol naar hol, een grappig gezicht.
Om een uur of vier in Narkatse. Het is een klein stadje. Bij het "Grain" guesthouse een kamer genomen en daarna een rondje door de stad gelopen. Het zijn twee straten en een militaire basis. Een beetje de standaard opstelling van de plaatsjes hier. Aan de buitenkant gelukkig nog wat traditionele Tibetaanse huizen.