Bocas en El Valle

op Gepost in Panama Hits: 2420

De speedboat naar Bocas tuft eerst op z'n gemak het haventje uit en vaart langs de huisjes op palen die half in het water staan. Zodra het water wat breder wordt gaat de de hendel naar voren en begint de motor te brullen. De voorkant van de boot komt omhoog en we vliegen over het water. Het afdekzeil valt door de tegenwind aan de zijkant naar beneden en we zitten niet meer in de buitenlucht. Inmiddels varen we over het stukje tussen het vasteland en de eilanden en de golfslag is hier veel hoger. De boot stuitert nu met onverminderde snelheid van golf naar golf en wij stuiteren in hetzelfde ritme op de wat minder comfortabele houten bankjes mee. Het is niet helemaal het plezier tochtje geworden waar we op hoopten...

Bocas is een dorpje op het grootste eiland van de groep die tezamen de “Bocas del Toro” vormen. Lekker relaxed Caribisch sfeertje zelfs met de regen van vandaag. Vanwege de regen niet heel veel gedaan, tussen de buien door een beetje het plaatsje verkend en gekeken naar tripjes voor morgen. Morgen wordt het volgens m'n Noorse weergoeroes ietst beter en willen we er op uit.
De volgende dag is het inderdaad droog, nog niet een Caribisch zonnetje maar even geen regen is al heel wat. We gaan met een bootje een tripje maken om wat eilandjes, dolfijntjes en visjes onderwater te zien.
Bij vertrek blijkt een deel van de aanwezigen gekozen te hebben voor de kortere snorkel variant van het tripje terwijl wij de langere hebben gekozen. Komt allemaal goed volgens El Capitain. We varen eerst een half uurtje tussen wat eilanden door naar een baai waar dolfijnen te zien zijn. We zien ze aan alle kanten zwemmen en soms springen. Het zijn kleintjes maar er zijn er wel heel wat. Daarna naar een andere plek gevaren om te snorkelen. Het water is door alle regen van de afgelopen dagen niet zo helder als ze gewoon zijn maar het is nog goed te doen. Niet heel indrukwekkend onder water. Wat vissen en koralen. Maar we zijn misschien wel een beetje verwend geraakt met de snorkel momenten in Azië. Daarna nog een locatie en dan weer terug naar Bocas. Aangezien de hele groep dezelfde trip heeft gehad vinden we dat we eigenlijk ook wel hetzelfde mogen betalen als de rest. Even dus gereclameerd, maakt men ook geen probleem van en we krijgen het verschil terug.
De volgende dag is het plan om de directe bus van Bocas naar Panama City te nemen en dan na een uur of acht over te stappen op een bus naar El Valle. Er gaat een zo'n directe bus per dag om acht uur 's ochtends. Dus vroeg op en de speedboat genomen terug naar het vaste land. Het is nu prachtig zonnig weer (zucht...) en het water is zo vlak als een spiegel. Een pleziertochtje dus! Bij aankomst in de haven ligt de Chiquita bananenboot naar Nederland net te laden, container na container met het gele goud gaat het ruim in.
Dan achter in de pickuptruck naar de bushalte en daar geïnformeerd naar tickets. Helaas blijkt deze bus in de plaats van vertrek al vrijwel vol te zitten en zijn er voor de overige plekken reserveringen. Na zes weken rondreizen zonder enige vorm van reservering is dit weer even iets waar we niet aan hebben gedacht. Dussss, dan toch maar weer met de minibus eerst naar David. Samen met een stel Duitsers die we al een paar keer zijn tegengekomen naar David gereisd. Om half twee in David. De Duitsers plakken gelijk het stuk naar El Valle er nog aan maar die zeven uur gaan wij morgen wel beleven! Adios.
Taxi genomen naar hetzelfde hotel als een week geleden en de rest van de dag volmaakt met lekkers uit de supermarkt in het park en biertjes in de kroeg-met-balkon met uitzicht op het park.

De volgende dag weer Mega Marco Polo vrieskist op wielen gepakt richting Panama City. We zijn nu voorbereid met sweaters tegen de kou. Bij de afslag naar El Valle laten afzetten en hier even later een busje kunnen pakken naar El Valle.
El Valle ligt ook weer wat hoger in de bergen en heeft dus een heel aangenaam klimaat. Het ligt ook op redelijke afstand van de hoofdstad en in het weekend komt men massaal deze kant op om even de hitte te ontvluchten. We komen er nogal wat tegen die net retour gaan want het is zondag middag. Gevolg van deze hoofdstedelijke instroom is overigens wel dat de prijzen hier nogal wat hoger zijn dan gemiddeld in Panama. We vinden een klein hostel wat we een paar uurtjes later alweer cancellen voor wat anders aangezien dat een veel fraaiere plek is voor een paar dollar meer. En als je dan toch al dik betaald dan wel graag iets knaps!
Het waait hier af en toe enorm en de wind giert echt tussen de bergen door. Later ook weer even wat regen.
Volgende dag in El Valle lopen we het dorp uit richting bergen om een waterval te bekijken De omgeving is hier werkelijk prachtig. Puntige bergen geheel begroeid met regenwoud. De waterval is tegenwoordig onderdeel van een canopy (kabelbaan) gebeuren en er word entree gevraagd voor bezichtiging. Wel een mooi pad uitgezet door het bos naar de waterval. Het is een klein rondje maar mooie uitzichten op rivier, bos en waterval. We zien ook nog een aantal prachtige vogels. Oranje kop en een helblauw lichaam en lange staart met “druppel” er onder. Terug bij de ingang even geschuild voor de regen en daarna nog een pad de berg op genomen. Mooie route maar aangezien we niet wisten waarheen en de regen weer steeds harder gaat zijn we maar omgekeerd en teruggelopen naar de weg. Zodra je de bergen weer uitloopt is het ook weer gedaan met de regen. 's middags nog een wandeling gemakt naar de bomen met de “vierkante stam”. Echt waar, hier bestaan ze! Nou ja, soort van... Met een beetje goeie wil zie je er iets vierkants in. Wel weer een leuke wandeling.